آیا عطر ها زنانه مردانه دارند؟

در فروشگاهها تشخیص عطر زنانه یا مردانه راحت است. اما در ذهن فروشندگان عطر و خریداران آن مرزهای میان جنسیت در رایحه ها کاملا واضح و روشن نیست.

هنگام قدم زدن در میان قفسه های یک فروشگاه عطر، پرسیدن این سوال بیهوده به نظر میرسد. زیرا پاسخ آن بسیار بدیهی است. از طرفی عطرهای مخصوص بانوان با شیشه های منحنی شکل با درپوش های شکل دار و تراش دار و آراسته به تزئینات ارغوانی، طلایی و صورتی قرار دارند که حتی نامشان هم رایحه سالن های مخصوص بانوان را تداعی می کند و کمترین تردیدی در مصرف کننده خود بوجود نمی آورد. از سوی دیگر روی قفسه های کوچکتر، عطر های مردانه با شیشه های حجیم تر و خشن تر ردیف شده اند، گویا روی مدل بالاتنه مردانه ای لباس پوشانده اند. در این قسمت نیز تردیدی در مردانه بودن آنها وجود ندارد. به طور واضحی پرسش در مورد مساله جنسیت در عطرها که در جامعه بحث برانگیز است در میان قفسه های فروشگاههای عطر وجود ندارد.

فاصله ای مطمئن

نویسنده کتاب “جنسیت و جامعه” و استاد علوم اجتماعی درفرانسه می گوید: “از قرون روشنایی و انقلابها در فرانسه، تفاوت میان افراد از تولد در خانواده اشرافی یا خانواده بی اسم و رسم به تفاوت جنسیتی تغییر ماهیت داد”. چند دهه بعد صنعت عطر سازی به طور محسوسی قدم در این جنبش نهاد. تا حدود قرن نوزدهم عطرها به خانواده های سلطنتی و اشراف تعلق داشتند و زنانه و مردانه نداشتند. لویی چهاردهم از عطر بهارنارنج ، ناپلئون از ادوکلن و همسر ناپلئون سوم “اوژنی” از ادوکلن امپریال Guerlain  استفاده می کرده اند”. در پایان امپراطوری دوم بود که همه چیز تغییر کرد. عطر سازی به صورت صنعتی در آمد و فهرست راهنمایی از عطرها بوجود آمد.

بوی چوب، چرم، دخانیات و بوهای دیگری مثل بوی سرخس مختص مردان و رایحه دنیای گلها مثل گل سرخ، گل موگه و دیگر گلها  مثل مریم به بانوان اختصاص یافت. از همان زمان بازاریابی عطر باعث ایجاد نابسامانی هایی شد. اما حداقل همه چیز نظم گرفت و مصرف کنندگان جایگاه خود را پیدا کردند.

مقاومت کنندگان در برابر موضع جنسیتی در عطر

یک اقلیت غیر قابل اغماضی از زنان و مردان هنوز در مقابل این استراتژی بازاریابی مقاومت  می کنند و در انتخاب عطر از قفسه های جنس مخالف که حس بویایی آنها را ارضا کند تردیدی به خود راه نمی دهند. این دسته از افراد انگیزه های متفاوتی دارند. ممکن است این انتخاب  به دلیل تجدید خاطره دوره ای در گذشته یا به خاطر آوردن چهره شخصی از جنس مخالف باشد. این موضوع می تواند به نوعی به تفاوت در فرهنگ ها نیز مرتبط باشد. مثلا عطر گل رز که در غرب در ردیف عطرهای زنانه قرار دارد در مشرق زمین توسط مردان استفاده می شود.

تماس با ما

همراه : ۰۹۱۲۸۳۳۸۵۳۳
تلفن : ۰۲۱۲۲۰۰۸۱۳۳

سبد خرید

تخفیف سمپل |

فروش ویژه تا 50% تخفیف

ساعت
دقیقه
ثانیه